Simpel een klantprofiel maken

Een klantprofiel maken. 

Heel veel webshop ondernemers vinden het lastig om een hun ideale klant te omschrijven. Dit doe je door gebruik te maken van een klantprofiel.

Wat is een klantprofiel?

Een klantprofiel is een fictieve weergave van jouw ideale klant op basis van marktonderzoek en/of echte gegevens over jouw bestaande klanten. Dit is de persoon voor wie jij content, producten of diensten maakt. Ze kunnen niet wachten totdat jij ze lanceert, omdat je het probleem dat ze hebben oplost!

Als je geen duidelijke antwoorden hebt op de twee onderstaande vragen, zul je moeite hebben om je bedrijf in de markt te zetten of zelfs van de grond te krijgen:

  • Wie zijn jouw klanten precies en welk probleem los je voor hen op?
  • Hoe zal jouw product of dienst slagen in de markt waar anderen mogelijk al hebben gefaald?

Wat zijn de voordelen van het creëren van een klantprofiel?

  • Je maakt het menselijk. In plaats van je te concentreren op “doelgroep” of iets abstracts.
  • Door het gebruiken van een klantprofiel zullen jouw marketing activiteiten beter aansluiten en zullen de kosten van je marketing dalen.
  • Hiermee kun je boodschap op maat overbrengen, reclameverspilling minimaliseren en bezwaren ontdekken die klanten tegenhouden jouw product of dienst te kopen.
  • Wanneer je klant persoonlijk te maken, is het vaak makkelijker om in te leven, en zal je beter kunnen achterhalen wat de echte behoeftes van jouw klanten zijn.

Voorbeeld klantprofiel:

Klantprofiel LUX

Hoe maak je een klantprofiel?

Dit lijkt makkelijker dan het is. En daarom hebben veel webshop ondernemers hier ook moeite mee. Wie zijn jouw klanten precies en welk probleem lost je voor hen op?

Om je op weg te helpen heb ik een sjabloon voor je gemaakt. Gebruik het onderstaande sjablonen om je eigen klantprofiel te maken. Het helpt je bij het beantwoorden van de moeilijke fundamentele marketing vragen.

Sjabloon: een klantprofiel en jouw unieke verkooppunten maken
Voorbeeld: Een klantprofiel en jouw unieke verkooppunten maken

Zijn er trucs voor het ontwikkelen van een klantprofiel?

  • Ja! De simpelste is: Kijk in de spiegel.
  • Het idee voor je webshop, kwam zeer waarschijnlijk uit een slechte of frustrerende ervaring die je hebt gehad. Of een probleem dat je wilde oplossen waar je tegen aan bent gelopen.
  • Ook kan de inspiratie voor je webshop zijn dat de huidige oplossing niet het resultaat opleverde wat je wilde. Of omdat je een probleem van iemand anders wilde oplossen.
  • Het is in ieder geval zeer onwaarschijnlijk dat de persoon van je klantprofiel iemand is die je nog nooit eerder hebt ontmoet. Hoe kun je anders begrijpen wat het probleem is en je klant tegenhoud om hun doelen te bereiken?

Ok! eerlijkheid duurt het langst. Vergeet niet dat je klantprofiel de theorie is. Het is dus belangrijk dat je deze theorie test. Verbeter je klantprofiel of maak er meerdere met de feedback en gegevens die je verzamelt over je klanten. Zo kun je groeien met je webshop.

Dus begin direct: beantwoord de vragen in het sjabloon om jouw klantprofiel te maken!

A Goal without a plan, is only a Dream

Brian Tracy

Laat een reactie achter