fbpx
Portet Guy

Simpel een klantprofiel maken

Een klantprofiel maken. 

Heel veel webshop ondernemers vinden het lastig om een hun ideale klant te omschrijven. Het opstellen van een klantprofiel is hiervoor een goed en simpel hulpmiddel.

Wat is een klantprofiel?

Klantprofielen zijn fictieve personen die representatief zijn voor verschillende segmenten binnen een doelgroep. Ze worden vaak gebruikt door bedrijven om hun marketingstrategie te richten op specifieke doelgroepen en om hun producten en diensten beter af te stemmen op de behoeften van hun klanten.

Er zijn verschillende manieren om klantprofielen te maken, zoals het verzamelen van data over je huidige klanten, het afnemen van enquêtes onder je doelgroep en het gebruik van online tools die je helpen om klantprofielen te genereren.

Om een effectief klantprofiel te maken, is het belangrijk om specifiek te zijn en te focussen op individuele behoeften en interesses van je doelgroep. Het is ook aan te raden om regelmatig je klantprofielen te bekijken en bij te werken om ervoor te zorgen dat ze nog steeds relevant zijn.

Klantprofielen kunnen helpen om je marketingstrategie te richten op specifieke doelgroepen en om je producten en diensten beter af te stemmen op de behoeften van je klanten. Ze kunnen ook helpen om de gebruikerservaring op je webwinkel te verbeteren door ervoor te zorgen dat je de juiste mensen bereikt met de juiste boodschap.

Als je geen duidelijke antwoorden hebt op de twee onderstaande vragen, zul je moeite hebben om je bedrijf in de markt te zetten of zelfs van de grond te krijgen:

  • Wie zijn jouw klanten precies en welk probleem los je voor hen op?
  • Hoe zal jouw product of dienst slagen in de markt waar anderen mogelijk al hebben gefaald?

Wat zijn de voordelen van het creëren van een klantprofiel?

  • Je maakt het menselijk. In plaats van je te concentreren op “doelgroep” of iets abstracts.
  • Door het gebruiken van een klantprofiel zullen jouw marketingactiviteiten beter aansluiten en zullen de kosten van je marketing dalen.
  • Hiermee kun je boodschap op maat overbrengen, reclameverspilling minimaliseren en bezwaren ontdekken die klanten tegenhouden jouw product of dienst te kopen.
  • Wanneer je klant persoonlijk te maken, is het vaak makkelijker om in te leven, en zal je beter kunnen achterhalen wat de echte behoeftes van jouw klanten zijn.

Hoe maak je een klantprofiel?

Dit lijkt makkelijker dan het is. En daarom hebben veel webshop ondernemers hier ook moeite mee. Wie zijn jouw klanten precies en welk probleem lost je voor hen op?

Om je op weg te helpen heb ik een sjabloon voor je gemaakt. Gebruik het onderstaande sjablonen om je eigen klantprofiel te maken. Het helpt je bij het beantwoorden van de moeilijke fundamentele marketing vragen.

Sjabloon: Een klantprofiel en jouw unieke verkooppunten maken
Voorbeeld: Een klantprofiel en jouw unieke verkooppunten maken

Zijn er trucs voor het ontwikkelen van een klantprofiel?

  • De simpelste is: Kijk in de spiegel.
  • Het idee voor je webshop, kwam zeer waarschijnlijk uit een slechte of frustrerende ervaring die je hebt gehad. Of een probleem dat je wilde oplossen waar je tegen aan bent gelopen.
  • Ook kan de inspiratie voor je webshop zijn dat de huidige oplossing niet het resultaat opleverde wat je wilde. Of omdat je een probleem van iemand anders wilde oplossen.
  • Het is in ieder geval zeer onwaarschijnlijk dat de persoon van je klantprofiel iemand is die je nog nooit eerder hebt ontmoet. Hoe kun je anders begrijpen wat het probleem is en je klant tegenhoudt om hun doelen te bereiken?

Ok! Eerlijkheid duurt het langst. Vergeet niet dat je klantprofiel de theorie is. Het is dus belangrijk dat je deze theorie test. Verbeter je klantprofiel of maak er meerdere met de feedback en gegevens die je verzamelt over je klanten. Zo kun je groeien met je webshop.

Dus begin direct: beantwoord de vragen in het sjabloon om jouw klantprofiel te maken!

Sjabloon: Een klantprofiel en jouw unieke verkooppunten maken
Voorbeeld: Een klantprofiel en jouw unieke verkooppunten maken

Wat zijn jouw unieke verkooppunten (USP’s)?

Waarom zal je product/dienst slagen in de markt waar anderen mogelijk gefaald hebben?

Om op deze vraag natwoord te geven is het makkelijk om deze op te delen in verschillende deelvragen.

  • Hoe omschrijf je jouw product of dienst?
  • Wat valt niet onder jouw product of dienst?
  • Wat maakt jouw product of dienst anders van de concurrent?
  • Hoe toon je aan dat klanten bij jou moeten zijn voor je product of dienst?
  • En welk prijsstrategie kies je voor je product of dienst?

Ook deze vragen heb ik verwerkt in het sjabloon. Gebruik het onderstaande sjablonen om jouw unieke verkooppunten te omschrijven.

Ook hier geldt, dat je USP’s kunnen veranderen. Het is dus belangrijk dat je scherp blijft op je concurrenten en je unieke verkooppunten ook blijft uitvoeren. Mocht er veranderingen plaats vinden pas dan je klantprofiel en unieke verkooppunten aan. Zo blijf je groeien met je webshop.

Nu aan de slag, en begin direct: beantwoord de vragen in het sjabloon om jouw klantprofiel te maken!

Sjabloon: Een klantprofiel en jouw unieke verkooppunten maken
Voorbeeld: Een klantprofiel en jouw unieke verkooppunten maken

Voorbeeld klantprofiel:

Klantprofiel LUX

Hi! 👋
Leuk dat u kennis wil maken!

Laat uw gegevens achter en dan spreken we elkaar snel!

LUX Online Marketing respecteert uw privacy. In ons privacy beleid vertellen we hoe en waarom we uw persoonlijke informatie verzamelen, gebruiken en beschermen. Deze kunt u vinden onder aan iedere pagina op onze website.